SPEGLINGAR

Fredag 11 november och söndag 13 november kl 19.00
DAGBIO måndag 21 november kl 14.00
Måndag 21 november – torsdag 24 november  kl 19.00

Filmaren Sara Broos bjöd sin mamma, konstnären Karin Broos, på en resa i samband med hennes 60-årsdag. Ett försök att komma varandra närmare som i stället blev en djupt personlig film. Om den komplexa relationen mellan mor och dotter, om djup och yta, om konst och sjukdomar, symbios och avstånd. Allvar blandas med lätt humor genom arkivbilder m m.

Regi: Sara Broos, Sverige 2016, dokumentär, 80 min.

”Vad händer om du bestämmer dig för att fördjupa en relation och verkligen lära känna den människa som står dig närmast? I det här fallet min egen mamma. Hur nära kan du komma?

Jag reste iväg med min mamma, bokade in en helg då vi skulle prata ut om allt det som vi inte närmat oss tidigare. Våra erfarenheter av destruktiva tonår, de sorger och sår som vi aldrig riktigt bearbetat. Platsen var vacker och stilla. Det fanns tid. Det var bara vi. Men ingenting blev sagt. I stället blev det en arbetsresa då vi distanserade oss från varandra och flydde in i konsten.

När jag kom hem från resan funderade jag över varför det var så svårt att gå in i det mörka och hur olika vi minns saker. Min mamma ville inte att hennes döttrar skulle drabbas av samma sjukdom som hon. Men ändå upprepade jag samma mönster och våra erfarenheter är skrämmande lika. Jag ville inte konfrontera henne. Inte skuldbelägga. Det finns inga trauman eller konflikter mellan oss. Men en tystnad, det som inte bearbetats. Det är lätt att gömma sig bakom en fasad, en bild utåt av att vara ”lyckad” men inuti helt söndertrasad. Den duktiga flickan som gör allt för att upprätthålla bilden, som bär på en dödslängtan och ett starkt självförakt. Förr eller senare kommer saker upp till ytan.

Jag bestämde jag mig för att göra en film, för att genom kamerans hjälp försöka närma mig henne och de teman jag vill utforska. Jag visste att det finns mycket stoff, berättelser i hennes liv som skulle kunna fungera som underlag för en film. Karin använder sig av mig och mina systrar som symboler eller verktyg i sin konst. Nu vänder jag kameran mot henne. I ett försök att ge ett språk till erfarenheter och minnen som vi tidigare inte närmat oss. Jag har ett personligt förhållningssätt i mitt filmande, oavsett om det handlar om den egna familjen eller, som i min förra film Hemland, om en kvinna från Damaskus som flytt kriget i Syrien.

Jag tror på att ju djupare du vågar gå och ju mer personlig och ärlig, desto större chans att du ska kunna nå andra. För vi är i grunden så lika och bär på samma längtan, att bli älskade för de vi är.” – Sara Broos

Sara Broos, född i Hagfors och verksam i Sunne och Berlin. Har tidigare främst gjort kortfilmer och videoinstallationer. Hon långfilmsdebuterade 2012 med dokumentären För Dig Naken, en kärlekshistoria med Lars Lerin och Manoel Marques. Filmen vann pris för bästa dokumentär på Göteborg Filmfestival och bästa nordiska dokumentär på Nordic Docs. 2015 gjorde hon kortfilmen Hemland med Raghad Kanawati och Morten Harket. Filmen ingick i SVT:s och SFI:s satsning Fans. 2014 tilldelades Sara Broos Bo Widerbergstipendiet och 2015 Frödingstipendiet med motiveringen ”Som filmare har Sara Broos utvecklat ett bildspråk som både är vackert och poetiskt och gestaltar människans inre. Hon har en intuitiv fingertoppskänsla som skickligt balanserar det personliga med det allmängiltiga.” Sara driver produktionsbolaget Broos Film och är konstnärlig ledare för yrkeshögskoleutbildningen Manusförfattare på Alma Löv Museum.