popayeinsta

POP AYE

Fredag 4 augusti – torsdag 10 augusti kl 19.00
DAGBIO måndag 7 augusti kl 14.00

pop-aye-a3

En udda bromance mella en man och hans elefant på jakt efter meningen med livet.
Thana, en arkitekt vars stjärna dalat, är på väg in i en existentiell kris. Den byggnad han varit mest stolt över ska rivas och hans frus intresse för honom har falnat. En dag träffar han på sin barndoms “husdjur”, elefanten Pop Aye, som uppträder på en gata i Bangkok. Han köper elefanten och ger sig iväg på en resa tvärs över Thailand för att återföra sin gamla vän till den lilla by där de växte upp. En kärleksfull och humoristisk hyllning till den goda gärningen i en värld av förlorad oskuld och missade möjligheter.

VINNARE AV BIG SCREEN AWARD ROTTERDAM
& BÄSTA MANUS SUNDANCE
Läs mer
.

Regi: Kirsten Tan
Medverkande: Bong, Penpak Sirikul, Thaneth Warakulnukroh
Land: Thailand
År: 2017
Originaltitel: Pop Aye
Språk: Thai, Svensk text
Svensk berättarröst: Rolf Lassgård
Genre: Drama
Åldersgräns: (ej angivet)
Längd: 104 minuter

Under de senaste tio åren har regissören Kirsten Tan bott i Singapore, Jeonju, Bangkok och New York.
”Jag har alltid känt mig som en vandrare” säger hon. ”Jag vet inte riktigt var ‘hemma’ är för mig och jag identifierar mig ofta med de som inte passar in. Och filmen handlar i grunden om två missanpassade figurer, en man i sina bästa år och en elefant som kommit på villovägar. Och en längtan till mening och tillhörighet.”

När Kirsten Tan var i tjugoårsåldern bodde hon i Bangkok där hon och hennes vänner levde en bekymmersfri tillvaro medan de försökte förstå vad de skulle göra med resten av sina liv.
”Vi hade mest bara kul, och reste runt i Thailand ganska mycket” säger hon. ”En gång såg jag ett gäng pojkar som kom släpande med en elefant ner till havet. När jag började skriva Pop Aye kom minnet av elefanten som badade tillbaka. Det var vackert, lite mystiskt och samtidigt helt enkelt en elefant som badade.”

Om elefanten ska ses som en metafor kan Kirsten Tan inte svara på. Djur får ofta en symbolisk betydelse, men elefanten i Pop Aye är med i sin egen rätt. Han är lika missanpassad som arkitekten och vet inte heller var han hör hemma.
”Komik och tragik går hand i hand och hur saker upplevs beror på vilket perspektiv man har”, säger Kirsten Tan. ”Ena minuten ser det ganska sorgligt ut, men i nästa verkar det nästan uppsluppet. Vilket är det som gäller? Både och varken eller.”

”Livet är både sorgligt och vackert och den enda konstanten är tiden. Vi rör oss framåt hela tiden, även när vi inte gör någonting. För varje sekund försvinner något, och vi kan inte göra någon- ting åt det. Tiden är vårt enda vittne, och när bokslutet kommer, ska vi skratta eller gråta?”

 

Berätta om detta för andra!
Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someoneShare on TumblrShare on Reddit0