HusetVidHavet_web del

HUSET VID HAVET

Sverigepremiär! Fredag 16 mars – torsdag 22 mars kl 19.00
Måndag 19 mars kl 14.00  DAGBIO

En lika melankolisk som vacker livsbetraktelse signerad Robert Guédiguian

Vid en liten vik, strax utanför Marseille ligger en pittoresk villa som ägs av en äldre man. Hans tre barn har samlats för att vara hos honom under hans sista dagar. Det är Angela, som arbetar som skådespelare i Paris, Joseph, som förälskat sig i en yngre kvinna och Armand, den enda som stannat kvar i Marseille för att driva familjens restaurang. Den vackra omgivningen väcker minnen och de börjar fundera över vad de egentligen har tagit med sig av faderns ideal och den kollektiva anda som han försökt uppfostra dem i. Tankar som ställs på sin spets när några flyktingar plötsligt dyker upp i närheten.

Regi: Robert Guédiguian
Med:  Ariane Ascaride, Jean-Pierre Daroussin, Gérard Meylan
Land: Frankrike
Språk: Franska, textad på svenska
Originaltitel: La Villa
Produktionsår: 2017
Genre: Drama
Åldersgräns: 7 år
Längd: 107 minuter

”Redan från början ville jag filma i Méjean calanque, nära Marseille. Det är ett område som får mig att tänka på teater. Små färgglada hus inbyggda i bergen vilket ser ut som fasader. En viadukt ser ner på landskapet och tågen ser ut som leksaker. Öppenheten mot havet förvandlar horisonten till en vacker fond. Det blir som en övergiven inspelningsplats, melankoliskt och vackert. I den här ”utomhusbubblan” samlas bröder och systrar, fäder och mödrar, vänner och älskare för att utbyta kärlek från förr och kärlek som komma skall. Alla de här männen och kvinnorna delar på samma känsla. De befinner sig i en fas i livet där man är väldigt starkt medveten om att tiden passerar snabbt, att världen förändras. Dörrarna som har öppnats håller på att stängas igen. De måste ständigt underhållas eller så måste man öppna nya. De vet att deras värld kommer att försvinna med dem. Kommer det att bli bättre eller värre? Tack vare dem eller på grund av dem? Vad kommer de att lämna efter sig? Men så händer plötsligt något som radikalt vänder upp- och ned på detta. En sorts Copernisk revolution: barn som överlevt en sänkt flyktingbåt gömmer sig i bergen. Två bröder och en syster, som en spegelbild av Joseph, Armand och Angela vilket väcker en känsla av syskonskap. Jag tror på sådana möten. Det finns något med ”globaliseringen” som naturligt relaterar till framtiden. Om jag överdriver en aning så skulle jag säga att jag inte skulle kunna göra en film idag utan att prata om flyktingar. Vi lever i en värld där människor drunknar till sjöss varje dag. Det är oviktigt om det beror på klimatet, krig eller andra orsaker – de kommer hit för att söka skydd. De här tre barnen som anländer kanske kan ge nytt liv till huset vid havet. Angela, Joseph och Armande får en anledning att kämpa för att deras världsåskådning ska överleva och att behålla kontakten med varandra. Och på så sätt skapa fred.” – Robert Guédiguian

Robert Guédiguian (f. 1953) studerade sociologi i Paris när han började intressera sig för filmmediet. Men det är i födelsestaden Marseille som de flesta av hans filmer utspelar sig sedan debuten Dernier été (1981). Den röda tråden i Guédiguians filmskapande är djup social förankring samt ett nära samarbete med skådespelarna Jean-Pierre Daroussin och Ariane Ascaride. Guédiguians filmer har genom åren varit välrepresenterade på svenska biografer. Den lugna staden, Marie-Jo och hennes två älskare, Snön på Kilimanjaro och En vansinnig idé är bara några exempel.

Berätta om detta för andra!
Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someoneShare on TumblrShare on Reddit0