BORDER_by_Ali_Abassi_Still3Meta_Spark&Karnfilm_AB_2018

GRÄNS

Premiär!
Fredag 31 augusti – torsdag 6 september kl 19.00
Måndag 3 september kl 14.00  DAGBIO

En omänsklig kärlekshistoria. John Ajvide Lindqvists novell får nytt liv i Ali Abbasis egensinniga Cannesvinnare.

Sveriges Oscarsbidrag 2018!

Tina jobbar vid tullen och har ett sjätte sinne när det gäller att peka ut smugglare. Det är nästan som om hon kan lukta sig till när någon döljer något. Men när den mystiska Vore kliver av färjan så tvivlar hon för första gången på sin instinkt. Hon anar att han döljer något, men kan inte sätta fingret på vad.

affisch_GRÄNS.indd

Samtidigt anlitas hon av polisen för att hjälpa dem hitta bevis mot en liga med omfattande kriminell verksamhet. Men hon kan inte släppa tankarna på Vore och när de träffas igen så väcks känslor som hon inte trodde att hon hade förmåga att känna. De inleder en relation som får henne att inse att hela hennes liv är baserat på en enda stor lögn. Nu tvingas hon välja: Fortsätta leva i lögnen eller omfamna sanningen om vem hon verkligen är.

Gräns fick sin premiär i Un Certain regard-sektion på Cannes filmfestival där den utsågs till bästa film.

Regi: Ali Abbasi
Med: Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Sten Ljunggren
Land: Sverige
Språk: Svenska, textad på svenska
Produktionsår: 2018
Genre: Drama
Åldersgräns: 15 år
Längd: 108 minuter

”Gräns är en film om att hitta sin plats i världen. Det handlar om att uppleva en identitetskris, att inte veta vem du är eller var du hör hemma. Utanförskap är en universell känsla som många kan relatera till. Det är också något som jag personligen känner till mycket väl. Jag skulle vilja stryka under den här tematiken och utveckla den ytterligare. Samtidigt kan man se Gräns som en metafor för hur det västerländska samhället har behandlat, och till en viss grad fortfarande behandlar, vissa grupper som av någon anledning inte tillhör majoriteten: de som faller utanför den sexuella normen, de som ser annorlunda ut eller har en annan hudfärg, de som inte har samma åsikter om kultur och samhälle. På så sätt har Gräns väldigt tydliga politiska ambitioner utan att vilja skriva någon på näsan. Det är så jag vill arbeta med politiskt innehåll, vilket jag också gjorde i min långfilm Shelley.

En del av filmens premiss är att Tina faktiskt är ett troll som har blivit bortfört av människor och tagen från sina biologiska föräldrar. Jag tycker det är fascinerande att använda aspekter av trollmyten till Tinas karaktär; hon är ful och råbarkad, har underliga vanor och styrkor och passar bättre ihop med djuren i naturen än med människor. Med det sagt så tycker jag inte att Gräns är en ”trollfilm”. Gräns är en historia med en känslomässigt allmängiltig kärna och de känslorna är verkliga. Vi är inte intresserade av att följa några märkliga varelser i en fantasivärld. Det speciella utseendet och de övernaturliga krafterna måste vara både övertygande och realistiska. De måste få oss att verkligen tro på att de kan leva mitt ibland oss. Det trista vardagslivet och Tinas fantastiska luktsinne går sida vid sida och det är den kontrasten mellan det vanliga och övernaturliga, à la Låt den rätte komma in, som skapar filmens universum.” – Ali Abbasi

Ali Abbasi (f. 1981 i Iran) har en bakgrund inom litteraturen med flera noveller publicerade på persiska. 2002 gav han upp sina studier på Teherans polytekniska universitet och reste till Sverige för att studera arkitektur. Därefter studerade han regi på Den danske filmskole i Köpenhamn. Alis regidebut Shelley premiärvisades i Panoramasektionen på Berlins filmfestival 2016. Hans andra långfilm Gräns fick sin premiär i Un Certain regard-sektion på Cannes filmfestival där den utsågs till bästa film.

Berätta om detta för andra!
Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someoneShare on TumblrShare on Reddit0