GOLIAT

GOLIAT

Premiär!
Fredag 5 oktober – torsdag 11 oktober kl 19.00
Måndag 8 oktober kl 14.00  DAGBIO

Peter Grönlund, som gjorde Tjuvheder, är tillbaka med ett familjedrama som inte lämnar någon oberörd.

Kimmies pappa Roland ska snart inställa sig för att avtjäna ett fängelsestraff. Med Roland borta måste Kimmie axla rollen som familjeförsörjare och ta över sin pappas kriminella affärer. En uppgift han vare sig är redo för eller vill anta. Det sociala arvet är dock tungt i släkten Henebro, där manlighet och styrka mäts i förmågan att vinna alla strider. Något som Kimmie aldrig lyckats med.

RECENSION, betyg 4/5:
”Peter Grönlund gjorde dundersuccé med debuten och Guldbagge-magneten Tjuvheder. Nu kommer hans andra film, Goliat – en social smocka som slår det mesta svenskt i genren, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin.

Vi känner igen oss från debuten. Det är samma mentalt giftiga miljö, samma onda stämningar, samma fenomenala förmåga att skapa hårdför realism där varenda fiber, varje replik, varje ögonblick präglas av nerv och autenticitet. Peter Grönlund gör fiktion med så mycket blod, svett och tårar att den känns än mer levande än de flesta patosdokumentärer.” Läs hela recensionen här.

Regi: Peter Grönlund
Land: Sverige
Språk: Svenska, textad på svenska
Produktionsår: 2018
Genre: Drama
Åldersgräns: 15 år
Längd: 88 minuter

”Goliat är en historia om Sverige idag, skildrat genom en kriminell familj och mot en fond av nedlagda industrier, ökade samhällsklyftor och hårdnat politiskt klimat. Jag är intresserad av marginaliserade människor och av att inordna dom i en socialpolitisk kontext. Liksom i min förra film Tjuvheder finns här en tematik kring förhållandet mellan individ och grupp. Goliat är ett skrik från den svenska bakgården. Filmen skildrar ett far- och sonförhållande i en socialt utsatt, kriminell familj. Försäkringskassan drar åt snaran och stryper sjukpenningen. De sociala myndigheterna hotar att ta barnen. Så här lever man utanför radarn, misstron har rotat sig på bygden. När man inte längre kan tillgodogöra sig samhällets resurser får familj och släkt en alltmer central betydelse, vilket är en grundläggande princip i Goliat. Familjen Henebro är ett symptom på ett förändrat samhällsklimat, ett uttryck för det Sverige vi nu ser växa fram. Jag är sanslöst intresserad av dessa geografiska (och kulturellt betingade) utmarker där människor tar saken i egna händer, glesbygdsområden, ödemarker, slutna, närmast incestuösa arvssamhällen. Platser där alienation och försämrade levnadsvillkor kan skapa en normförskjutning som gradvis förändrar en familj, en släkt eller ett helt samhälle. Världen i Goliat består av fejder som gått i arv, maktlöshet och statsförakt; en klaustrofobisk värld av laglöshet med bristande polisiär insyn, inramad av ett kargt och ödsligt landskap, fjärran statsmakten i Stockholms riksdag.” – Peter Grönlund

Peter Grönlund (f.1977) har arbetat på nattjouren, Stockholms stadsmission och arbetar sedan 2006 i den sociala verksamheten på Situation Stockholm. Efter några skolfilmer på Stockholms Filmskola gjorde han kortfilmen Johnny Heiskanen 2009. Den följdes av Bröderna Jaukka (2010) och Gläntan (2011) som Guldbaggenominerades för bästa kortfilm. Långfilmsdebuten Tjuvheder blev Guldbaggen 2016:s stora vinnare med baggar för bästa kvinnliga huvuddroll, bästa manus, bästa klipp, bästa kostym och bästa scenografi.

PRESSMATERIAL här.

folder_triart_hst2018_Goliat

Berätta om detta för andra!
Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someoneShare on TumblrShare on Reddit0