LEANING INTO THE WIND

KONST PÅ BIO: Lördag 10 november kl 15.00     KÖP BILJETT

Sexton år efter den första dokumentären RIVERS AND TIDES är regissören Thomas Riedelsheimer tillbaka med en ny film om den banbrytande konstnären Andy Goldsworthy.

I LEANING INTO THE WIND följer vi Andy Goldsworthys utforskande av världen och sitt eget skapande i naturen. Han berättar hur båda hans verk och hans person har utvecklats i mötet mellan naturens krafter och material och människan. Goldsworthy använder sin egen kropp i olika konstverk genom flyktigt eller mer permanent arbete i natur, landskap och städer. I denna process blir hans verk alltmer bräckliga och personliga men genom att även införa maskiner och andra människor blir konsten också mer kraftfull och storslagen.

Regi: Thomas Riedelsheimer
Land: Storbritannien
Språk: Engelska, textad på svenska
Produktionsår: 2017
Genre: Dokumentär
Åldersgräns: BT
Längd: 93 minuter

KONST PÅ BIO är ett samarbete mellan Folkets Bio Regina, Jämtlands läns konstförening, Östersunds Konstklubb och Folkets Hus och Parker.
Biljett: 90 kr, medlem i konstförening, studerande, pensionär eller arbetslös 80 kr.

”En meditativ och visuellt förförande film” – Variety
”

Oerhört vackert filmad” – The Washington Post
”

En resa genom Goldsworthys psyke” – Slant Magazine

”Inspirerar alla till att se skönheten i livets detaljer” – IndieWire

”Rörande och poetisk” – The Seattle Times

”Inspirerande!” – FilmJournal.com

”Fängslar åskådaren genom Goldsworthys världssyn” – The New York Times

”En magisk och avslappnande upplevelse” – RogerEbert.com

 

Om Andy Goldsworthys utställning Drawing a Line på Skissernas museum, Lund, 8 sep 2017 – 25 feb 2018:

“Detta är den första utställningen i Skandinavien med den brittiske konstnären Andy Goldsworthy.

Sedan mitten av 1970-talet arbetar Andy Goldsworthy med tillfälliga och permanenta konstverk som är djupt rotade i ett landskaps sociala sammanhang och historia. Hans konst handlar ofta om möjligheten att röra sig fritt i naturen, även över privat mark – en rättighet som tas för given i Skandinavien, men som är omstridd på många andra platser.

Det fysiska utforskandet av material och platser samt det motstånd naturen bjuder är centralt för Goldsworthys konstnärliga process. Mötet med det oplanerade och okända är viktigt för honom, liksom den komplexa förståelsen av naturen som både farlig och vacker. Nästan dagligen utför han tillfälliga verk i naturen utifrån de material som finns tillgängliga och de väderförhållanden som råder. Med trä, löv, lera, vatten, sten, solljus och regn gör han verk som bara finns under några ögonblick innan naturen förändrar eller raderar dem. I hans fotografier lever de vidare.

Under senare år har Goldsworthy återvänt till att inkludera sin kropp i verken, en praktik som utmärkte hans arbeten på 70-talet. Han kastar sjögräs, spottar röd vallmo och vandrar genom is och sand. De nya filmerna som visas i utställningen är också ett led i denna process där kroppens engagemang med naturen blir en teckning i landskapet. Filmerna står i nära relation till hans allra tidigaste arbeten. I utställningens studierum visas Goldsworthys första film från 1976.

Urvalet av teckningar och skisser till Goldsworthys många platsspecifika permanenta projekt i såväl naturen som urbana offentliga landskap visar hur skissandet för honom är en levande aktivitet som är ett viktigt arbetsredskap också under utförandet av ett projekt. Även om Goldsworthys permanenta verk ofta skiljer sig i skala från de tillfälliga är de alla ett uttryck för hans intresse för förhållandet mellan människan och naturen, materialitet och förändring, växande och naturligt förfall.

Intresset för linjen återfinns i de flesta av hans verk liksom i de verk han gjort direkt för Skissernas Museums salar. På väggen tecknar han med torkade växtdelar, spänstiga stjälkar som fästade med törnen blir linjer som svarar på rummens form och rörelse. På ett liknande sätt undersöker Goldsworthy museirummet i skulpturerna med kaveldun från våtmarker i Lund. Kaveldunen, som plockades förra hösten, torkade över vintern och våren. När frökapslarna tagits bort synliggörs växtens ömtåliga, spetsiga topp, som Goldsworthy i verket härintill använder för att teckna i rummet. Sammansatta av långa, grova törnen visar sig kaveldunen mot ljuset som linjer – en grafisk gest. Endast från baksidan framträder materialet.

Andy Goldsworthy arbetar över hela världen och hans verk finns i samlingar på många stora institutioner. Han föddes 1956 i Cheshire, England, och bor och arbetar sedan mer än 30 år i Skottland.”