HITLER VERSUS PICASSO

OM NAZISMENS RELATION TILL KONSTEN

KONST PÅ BIO: Lördag 1 december kl 15.00     KÖP BILJETT

En sensationell skatt. En stor upptäckt. En filmisk guidad tur genom fyra slående utställningar. 80 år efter Hitlers krigsförklaring mot ”degenererad” konst kommer denna film som avslöjar hemligheterna bakom führerns skatt. Picasso, Matisse, Renoir och Chagall: målningar som gömts, stulits och fördömts kommer till slut upp i ljuset igen, och avslöjar nazismens besatthet av konsten.

Vid den omtalade ”Entartete Kunst”-utställningen 1937 visade nazisterna upp ”degenererade” verk av moderna mästare som Chagall och Klee. Den judiske konsthandlaren Paul Rosenberg samlade i Paris modern konst som delvis stals av nazisterna. 2010 återfanns några av verken sensationellt i en samling med stulen konst ihopsamlad av Cornelius Gurlitt – även kallad ”Hitlers köpman”.

Denna film är en resa genom fem olika utställningar som visar ett stort antal mästerverk av Botticelli, Klee, Matisse, Monet, Chagall, Renoir, Gauguin, för att bara nämna några.

Filmen tar sin början i det otroliga Gurlitt-fallet, mannen med en enorm konstsamling med verk som var förföljda och förbjudna under nazismen.

Filmen presenteras och berättas av Tony Servillo, som vunnit två European Film Awards, och som gjorde huvudrollen i Den stora skönheten, som vann en Oscar för bästa utländska film.

80 år har gått sedan nazistregimen i Tyskland bannlyste den så kallade ”entartete kunst” – degenererad konst – som ansågs ”kosmopolitisk och kommunistisk”. 1937 invigdes en utställning som brännmärkte och stigmatiserade denna konst, samtidigt som uråldriga och klassiska konstverk konfiskerades på Hitlers order.
Dokumentären berättar många historier. Och alla utgår från tre stora utställningar, som utgångspunkt för en rad mänskliga och konstnärliga historieskrivningar:

“Entartete Kunst” München, 9 juli 1937
Nazisterna organiserade en utställning i München med 650 konstverk beslagtagna från 32 tyska museer och privatsamlare. Konstverken valdes ut bland moderna konstriktningar som inte gick i linje med de skönhetsideal som nazismen vurmade för.

“21 rue La Boétie”, Paris, mars 2017
Anne Sinclair från Huffington Post berättar historien om hennes farfar, Paul Rosenberg, en av de mest intressanta galleristerna och konsthandlarna under 1900-talet. Han var en fransk jude som var vän med Picasso, Braque och Matisse. Rosenberg var en enastående konstsamlare som 1910 öppnade ett galleri på 21 rue la Boétie, där han samlade ”degenererad” konst. 1942 blev han fråntagen sitt franska medborgarskap och delar av hans konstsamlingar stals av nazisterna.

“Gurlitt Collection”, på två platser:
Den sista berättelsen för oss till 22 september 2010. Ombord på ett tåg finns en tysk herre, som visar sig vara Cornelius Gurlitt. Hans far Hildebrand Gurlitt var den berömde ”Hitlers handelsman”. Cornelius gömde en av århundradets mest ovärderliga konstsamlingar, med bland andra ”Porträtt av en dam” av Matisse, som tillhört experten och impressionismälskaren Paul Rosenberg.

Regi: Claudio Poli
Land: Italien, Frankrike, Tyskland
Språk: Engelska, textad på svenska
Produktionsår: 2017
Genre: Dokumentär
Åldersgräns: ej angivet
Längd: 94 minuter

Biljett: 130 kr, medlem i konstförening 110 kr, ungdom (-25 år) 90 kr.

KONST PÅ BIO är ett samarbete mellan Folkets Bio Regina, Jämtlands läns konstförening, Östersunds Konstklubb och Folkets Hus och Parker.