BORTOM DET SYNLIGA – FILMEN OM HILMA AF KLINT

PREMIÄR! Lördag 5 oktober 15.00
Extra: Söndag 20 oktober 16.00 – BILJETTER
Extra: Lördag 9 november 15.00 – BILJETTER

Det abstrakta måleriet som revolutionerade konstvärlden i början av 1900-talet har tillskrivits Kandinsky, Malevich och Mondrian. Idag vet vi bättre. Det var en svensk konstnär som var först och hon var kvinna. Redan 1906 målade Hilma af Klint storslagna abstrakta verk, långt före det ryska och franska avantgardet. Flera av deras verk har stora likheter med de tavlor som af Klint målade flera år tidigare. Skulle Kandinsky kunna ha sett af Klints målningar och tagit intryck? Tanken är svindlande.

Af Klints målningar återfanns i ett vindsförråd på Strandvägen i Stockholm i slutet av 1960-talet, bara för att ignoreras av de stora institutionerna för modern konst. Idag är tonen en annan. Moderna Museet, Lousiana och Guggenheim i New York har alla haft hyllade af Klint-utställningar.

Utöver att ge Hilma af Klint en rättmätig plats i konsthistorien lyckas den tyska regissören Halina Dyrschka i denna dokumentär kongenialt förmedla den tidlösa, andliga och storslagna känsla som finns i Hilma af Klints verk.

Regi: Halina Dyrschka, Tyskland 2019, dokumentär, 93 min.
Biljett: 90/80 kr.

……………………

Regissören Halina Dyrschka är född i Berlin och verksam som regissör och producent. I sitt bolag Ambrosia Film producerar hon spel- och dokumentärfilm. Bortom det synliga är hennes debut som långfilmsregissör. Det är den första och enda filmen om Hilma af Klint.

“Det är inte ofta man gör riktigt överraskande upptäckter. Men
en helt vanlig söndagmorgon snubblade jag över en artikel i tidningen som fångade mitt intresse: “Konsthistorien måste skrivas om”. Ett par månader senare var jag på utställningen “Hilma af Klint – A pioneer of abstraction” i Berlin. Jag var helt överväldigad! Sprudlande färgkompositioner i överdimensionerade bilder, och bortom målningarna, en hel värld.

Men varför hade jag aldrig sett detta förut? Det kändes närmast som en personlig förolämpning att läsa att målningarna nyligen upptäckts och varit undangömda i årtionden. Kunde det verkligen stämma? I vems intresse kunde det ligga att marginalisera den här konstnären? Och varför?

När jag började undersöka saken fick jag snabbt en helt annan bild av Hilma af Klint. Inte alls en ensam person som gömde sin konst för världen. Tvärtom en kvinna som konsekvent följde sin egen väg mot ett helt unikt livsverk. En stark personlighet som trotsade konventionens alla restriktioner för att upptäcka det som är bortom det synliga. Hon visste att det var angeläget inte bara för henne själv utan för många, många fler. Det här är en film om ett framgångsrikt liv tillägnat det som verkligen betyder något.

Det är hög tid att vi börjar berätta de kvinnliga hjältarnas
historia. Och det finns många. Det här är en. Hilma af Klints verk går bortom konsten. Hon ville utvidga vår världsbild för att komma närmare svaret på livets stora gåta: Vad gör vi här?”
– Halina Dyrschka

KONST PÅ BIO är ett samarbete mellan Folkets Bio Regina, Jämtlands läns konstförening, Östersunds Konstklubb, Folkets Hus och Parker och ABF.