GUD FINNS, HENNES NAMN ÄR PETRUNYA

BILJETTER
Premiär! Fredag 18 oktober –
Torsdag 24 oktober 19.00
Måndag 21 oktober även 14.00

Filmen bygger på en händelse som inträffade 2014 då en kvinna i Stip slängde sig i vattnet och fångade korset. Det utlöste ett ramaskri både bland ortsbefolkningen och de religiösa myndigheterna som menade att kvinnor inte var tillåtna att deltaga.
– Den här historien visade så tydligt hur djupt cementerat kvinnohatet är i det patriarkala systemet, säger regissören Teona Strugar Mitevska.

I den lilla nordmakedonska staden Stip är det tradition att prästen varje januari släpper ner ett stort träkors i floden. Hundratals män kastar sig efter korset och den som lyckas fånga det garanteras lycka och välgång. Just detta år får Petrunya ett ryck och dyker ner i vattnet och lyckas ta korset före alla andra. Det är första gången en kvinna ger sig in i leken och reaktionerna är våldsamma. Men Petrunya står på sig. Hon har tagit korset och vägrar lämna det ifrån sig.

Vinnare av Ekumeniska juryns pris vid Filmfestivalen i Berlin.

Regi: Teona Strugar Mitevska
Medv: Labina Mitevska, Simeon Moni Damevski, Suad Begovski, Zorica Nusheva
Land: Nordmakedonien
Språk: Makedonska, textad på svenska
Originaltitel: Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
Åldersgräns: 11 år
Längd: 100 minuter

Traditionen att kasta ett kors i vattnet förekommer i de flesta katolsk-ortodoxa länder i Östeuropa. Filmen bygger på en sann händelse som inträffade 2014 då en kvinna i Stip slängde sig i vattnet och fångade korset. Det utlöste ett ramaskri både bland ortsbefolkningen och de religiösa myndigheterna som menade att kvinnor inte var tillåtna att deltaga.

Precis som i filmen vägrade kvinnan att lämna ifrån sig korset. Tvärtom gick hon ut i media och uppmanade andra kvinnor att följa hennes exempel. Och precis som i filmen betraktades hon som störd och galen.

– Den här historien visade så tydligt hur djupt cementerat kvinnohatet är i det patriakala systemet, säger regissören Teona Strugar Mitevska. Jag blev både förbannad och frustrerad och kände att jag måste reagera.

Hon menar att vilken film som helst där det förekommer en kvinna som inte vill anpassa sig till den patriarkala normen, är en feministisk film.

– För mig är det omöjligt att som kvinna inte vara feminist, säger hon. Petrunya står i filmen upp mot både kyrkan och staten. Hon blir en symbol för ett annat modernare förhållningssätt. Men regissören vill inte avskaffa traditionerna, utan hellre hitta ett sätt att ändra dem till att bli mer inkluderande och jämställda. Petrunya utvecklas i filmen, från att vara uppgiven inför sin situation, till att stå upp för sig själv när hela byn går emot henne.

– Det här är något som alla kvinnor har lärt sig, säger Mitevska. Tillhör man den största förtryckta majoriteten i världen vet man att man alltid måste bevisa sig och försvara sig.

Verklighetens Petrunya lär ha flyttat till London. Det blev förmodligen omöjligt för henne att vara kvar i Stip. Men hon startade en trend. I Serbien förra året fångades korset av en kvinna. Hon hyllades. Världen förändras.

REGISSÖREN TEONA STRUGAR MITEVSKA
föddes 1974 i en konstnärsfamilj i Skopje, Makedonien. Hon var barnskådespelare, men studerade konst och grafisk design, bland annat på Tisch School of the Arts i New York. Hon långfilmsdebute-rade 2004 med How I Killed a Saint, som producerades i bolaget Sisters and Brother Mitevski, som hon bildat med sina syskon. Filmen presenterades i tävlan i Rotterdam det året. Bolaget har varit medproducent till bland annat Cristi Puius Sieranevadaoch Nuri Bilge Ceylans Det vildväxande päronträdet.

Mitevskas tidigare filmer är bland annat The Woman Who Brushed Off Her Tears (2012) och When the Day Had No Name (2017) båda presenterade i Panoramasektionen i Berlin.Teona Strugar Mitevska har även varit verksam som journalist och karaktären Slavica, journalisten i filmen, är tydligt inspirerad av henne själv.

– I Balkan uppfattas en stark kvinna omedelbart som aggressiv, säger hon. Jag har blivit kallad påstridig, häxa och bitch i hela mitt liv.