UNGE AHMED

BILJETTER
Premiär! Fredag 18 oktober –
Torsdag 24 oktober 19.00
Måndag 21 oktober även 14.00

Dardenne-bröderna är tillbaka med ett kraftfullt drama fyllt av socialt patos och nerv.

Filmen visas med svensk text.

Belgien, nutid. Ahmed är en ung, radikaliserad student som planerar att avrätta sin lärare i religionens namn. Frågan är om kärleken till livet kan vinna över hans motiv att döda?

Med ett socialt patos i ena handen och ett effektivt foto i den andra har Jean-Pierre och Luc Dardenne skildrat vår tids stora frågor med både nerv och skärpa.

Regi: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Med: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou, Claire Bodson, Othmane Mournen, Victoria Bluck
Land: Frankrike
Språk: Franska, textad på svenska
Originaltitel: Le jeune Ahmed
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
Åldersgräns: –
Längd: 90 minuter

“När vi avslutade det här manuset insåg vi att vi, på sätt och vis, hade skrivit historien om de fruktlösa försök som gjorts av olika personer att avråda den unge fanatikern Ahmed, vår huvudroll, från att utföra sin mordiska plan. Vem det än må vara av de här personerna, läraren Inès, mamman, brodern, systern, socialarbetaren, domaren, psykologen, advokaten, ägarna till gården där han placeras eller deras dotter Louise, så har inte en enda av dem lyckas nå fram till den hårda, mystiska kärnan i den här pojken som är beredd att döda sin lärare i sin religiösa övertygelses namn.

När vi började skriva kunde vi inte föreställa oss att vi skulle skapa en så outgrundlig figur, kapabel att undkomma oss så till den grad att han lämnade oss helt utan möjlighet att göra en dramatisk konstruktion där vi kunde fånga upp honom och ta honom bort från den här mordiska galenskapen. Till och med Youssouf, den karismatiske imamen på den fundamentalistiska moskén, som utnyttjar energin i sina elevers ideal och får dem att fokusera på renhet och hatet mot orenhet. Till och med han, mästaren, överraskas av Ahmeds bestämdhet. Men kunde det vara annorlunda? Kan det gå på något annat sätt när fanatikern är så ung, nästan ett barn, och när dessutom hans mentor uppmuntrar honom att hedra sin martyriserade kusin, en död man?

Hur hindrar man den här pojkens väg mot mord, avskuren som han är från vänlighet från sina lärare, från sin mors kärlek, från vänskap och romantiska lekar med den unga Louise? Hur kan
 han stoppas i ögonblicket när han kunde öppna upp för livet och omvändas till den orenhet som han fram tills dess har föraktat så djupt? Hur gör man det utan att ta till naiv optimism eller ett osannolikt lyckligt slut. Vilken scen, vilken tagning, kunde tillåta oss att filma den förvandlingen och störa fokus hos publiken som har tagit del av Ahmeds natt, som har kommit så nära till vad det är som han är besatt av, och till det som han slutligen ska bli förlöst ifrån?”

– Jean-Pierre and Luc Dardenne