OM DET OÄNDLIGA

BILJETTER
Premiär! Fredag 15 november – Torsdag 21 november 19.00

Måndag 18 november även 14.00

“en resa genom livets stora och små skeenden”

Guidade av en drömlik kvinnoröst får vi följa med på en resa genom livets stora och små skeenden; ett par svävar över ett krigshärjat Köln, en far stannar för att knyta sin dotters skor i hällregnet och tre tonårsflickor dansar utanför ett kafé; ett kalejdoskop över existensen och oändligheten.

Med Om det oändliga följer Roy Andersson upp sitt filmiska uttryck med en reflektion över mänskligheten i all dess skönhet och grymhet.

Regi: Roy Andersson
Med: Martin Serner, Jessica Louthander, Tatiana Delaunay, Anders Hellström
Land: Sverige
Språk: Svenska, textad på Svenska
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
Åldersgräns: –
Längd: 76 minuter

Roy Andersson (f. 1943) arbetade som regiassistent åt Bo Widerberg på Ådalen 31 och hann göra några uppmärksammade elevfilmer innan han, vid 27 års ålder, fick sitt stora genombrott med En kärlekshistoria. Man kan ana det redan i debuten, men det var först i sin andra film Giliap som Roy Andersson på allvar började utveckla det bildspråk som han har slipat på sedan dess. Efter att ha gjort en rad uppmärksammade reklamfilmer, startade Roy Andersson sitt eget produktionsbolag, Studio24. 1991 inledde han Göteborg Filmfestivals stafettfilmsprojekt med kortfilmen Härlig är jorden som gav alla en fingervisning om vad som komma skulle. 2000 återvände Roy Andersson till långfilmsformatet med den vackert surrealistiska Sånger från andra våningen. Filmen blev uttagen till tävlan i Cannes, där den belönades med Jurypriset. Den tog sedan även storslam på Guldbaggegalan. Sju år senare kom Du levande som också den fick sin premiär på Cannesfestivalen. 2014 avslutade han trilogin med En duva satt på en gren och funderade på tillvaron som blev den första svenska film som belönats med Guldlejonet i Venedig. Om det oändliga får sin premiär på Venedigfestivalen 2019.

Filmrecension: Guds lakoniska tystnad i Om det oändliga

SVT Publicerad

Roy Andersson befinner sig i en helt egen liga i svensk filmbransch: han skapar allkonstverk som kommunicerar med konst-, litteratur- och filmvärlden. Rörliga tavlor med djup i bild, text och tanke. Existentialism serverad med härligt ärke-lakonisk humor, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin. (Forts)