ATLANTICS

Biljetter
Premiär! Fredag 22 november – Torsdag 28 november 19.00

Måndag 25 november även 14.00

“Senegals Oscarbidrag är ett genreöverskridande mästerverk. (…) Den kanske bästa filmen på Stockholm filmfestival 2019 är en sällsam blandning av kärleksdrama, flykt mot Europa, tonårsuppror, och ett mysterium med övernaturliga toner.”

Mati Diops starka långfilmsdebut Atlantics vann juryns Grand Prix i Cannes. 

Suleiman arbetar på ett skrytbygge av ett torn i en förort till Dakar. Byggjobbarna har inte fått betalt på flera månader och till slut får de nog och ger sig iväg över havet i hopp om en bättre framtid. Suleiman älskar Ada men hon är bortlovad till en annan. Ett par dagar efter att han gett sig av drabbas Adas bröllop av en brand och en mystisk feber sprider sig. Samtidigt kommer Suleiman tillbaka för att träffa Ada en sista gång.

“Med ”Atlantics” blev Mati Diop den första svarta kvinnliga regissören att tävla om Cannes högsta pris, Palme d’Or (…). Filmen vann även Cannes-juryns Grand Prix och är Senegals bidrag till Oscarsgalans Bästa Internationella Långfilm.” (Moviezine)

Regi: Mati Diop
Med: Abdou Balde, Amadou Mbow, Aminata Kane, Ibrahima Mbaye, Ibrahima Traoré, Mame Bineta Sane
Land: Senegal/Frankrike/Belgien
Språk: Wolof/Franska/Engelska, textad på Svenska
Originaltitel: Atlantique
Produktionsår: 2019
Genre: Drama
Åldersgräns: 15 år
Längd: 104 minuter

Mati Diop, född 1982, är skådespelerska (bland annat i Claire Denis film 35 Shots of Rum, 2008) och filmregissör. Med Atlantics blev hon 2019 den första svarta kvinnliga regissören att tävla om Cannes Film Festivals högsta pris, Palme d’Or. Filmen vann Cannes-juryns Grand Prix. Mati Diop är dotter till musikern Wasis Diop och syskonbarn till den framträdande senegalesiske filmskaparen Djibril Diop Mambéty.

Senegals Oscarbidrag är ett genreöverskridande mästerverk

Den kanske bästa filmen på Stockholm filmfestival 2019 är en sällsam blandning av kärleksdrama, flykt mot Europa, tonårsuppror, och ett mysterium med övernaturliga toner.

Suleiman (Traore) arbetar på ett skrytbygge i en förort till Dakar. Byggjobbarna har inte fått betalt på flera månader. Till slut får de nog och ger sig iväg över havet i hopp om en bättre framtid i Europa. Suleiman älskar Ada (Mame Bineta Sane), och hon honom, men hon är bortlovad till en annan man. Efter att Suleiman och de andra byggarbetarna rest sin väg börjar underliga saker hända, inte bara fattar Adas överdådiga bröllopssäng fattar eld, men en mystisk feber börjar sprider sig som påverkar de insjuknade på allt märkligare sätt…

”Atlantics” är ett gripande drama om de som blir kvar efter att deras nära begett sig ut på farliga vatten i jakt på ett bättre liv, en kärlekshistoria, ett tonårsuppror, en polisfilm, och ett mysterium som håller tittaren i ett järngrepp. Filmen växlar mellan genrer på ett sällsynt naturligt sätt, men behåller känslan av att något vagt illavarslande ligger i luften.

Det är fantastisk film, mycket på grund av att den är så oerhört välbalanserad. Att fokusera på bara en av de olika trådarna i handlingen hade gjort att filmen känts fattig. Den hade så lätt kunnat bli melodramatiskt eller för tung eller full av jump-scares – men allt är precis rätt. Skådespelet är känsligt, särskilt som många av de medverkande gör sin första filmroll. Regissören Mati Diop fångar skönheten inte bara i Ada och Suleimans unga kärlek men också i halvfärdiga byggnader, i det dansande ljuset från en billig discokula, i sanddammet – och förstås i det ständigt närvarande havet.

Med ”Atlantics” blev Mati Diop den första svarta kvinnliga regissören att tävla om Cannes högsta pris, Palme d’Or (bättre sent än aldrig, antar jag). Filmen vann även Cannes-juryns Grand Prix och är Senegals bidrag till Oscarsgalans Bästa Internationella Långfilm. ”Atlantics” är Diops första långfilm, och det lovar oerhört mycket gott inför framtiden.

Fanny Degerfelt, Moviezine
| 12 november 2019 08:00 |